Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling, ook wel zenuwbehandeling genoemd, is een tandheelkundige bewerking, waarbij de pulpa van het wortelkanaal van een tand of kies verwijderd wordt en de ontstane ruimte wordt opgevuld. Het gat dat de tandarts heeft moeten maken wordt daarna gevuld. Naar genezing van de ontsteking is het mogelijk dat er een kroon geplaatst moet worden om de tand of kies te beschermen.

wortelkanaalbehandeling

Waarom een wortelkanaalbehandeling?

De pulpa kan ontstoken raken door een infectie. Deze infectie kan optreden door een gaatje, lekkende vulling of na een (harde) klap op uw tand. De pulpa bestaat uit onder andere zenuwvezels, wanneer het ontsteekt kan het voor hevige pijn zorgen aan uw tand of kies. Het is van groot belang dat de infectie wordt bestreden. Als de infectie namelijk lang blijft bestaan kan het omliggende weefsel ontstoken raken en kan zelfs het kaakbot gedeeltelijk worden vervangen door ontstekingsweefsel. Hierdoor komen de tanden en kiezen los te zitten, waardoor ze uit kunnen vallen.

Tijdens de wortelkanaalbehandeling wordt het wortelkanaal gereinigd, de bacteriën worden voor zoveel mogelijk weggehaald en tot slot zal het wortelkanaal met een vulling weer worden afgesloten. Door het reinigen van het wortelkanaal zal de ontsteking genezen en worden eventuele complicaties uitgesloten.

Wilt u meer informatie betreft wortelkanaalbehandelingen? Bekijk dan onze informatiefolder of neem gerust contact met ons op.